Uppsala Beer & Whisky Festival 2018
Av: Johan Blom
Del 1 - Intervju med Ali Haddadi
Del 2 - Intervju med André Brink
Del 3 - Intervju med Magnus Johansson, Uppsala Destilleri
Del 4 - Rapport från mässan
Då börjar det dra ihop sig till årets upplaga av Uppsala Beer & Whisky Festival, den fjärde i ordningen. Och precis som förra året kommer jag att presentera några profiler bakom denna mässa samt även en utställare. Detta är den första delen av fyra i reportageserien inför festivalen som går av stapeln den 23-24 februari.
Uppsala Beer and Whisky startade 2015 och var ett samarbete mellan eventbyrån Brink & Berger och gastropuben Churchill Arms i Uppsala. Brink & Berger med sin erfarenhet från olika produktioner och event samt Churchill Arms med sitt dryckeskunnande och kontakter inom branschen blev en perfekt matchning för att anordna den första festivalen. Denna gång får vi en pratstund med Ali Haddadi, delägare i Uppsala Beer & Whisky, samt med långt förflutet i Uppsalas krogvärld. Ägare till både gastropuben Churchill Arms, Belgobaren Bierhuis och nu under våren och sommaren ännu en ny spännande satsning inte långt ifrån de andra två krogarna. Ali kommer från en restaurantfamilj där både bröder och syster jobbat i branschen på olika sätt. Han har jobbat sig upp från att ha varit diskare under studietiden vidare till kök och service och nuförtiden som sagt ägare till flera krogar.
Ali Haddadi.
Vilka är dina förebilder?
- Min pappa, en egen företagare som är driven, ambitiös och jordnära.
Vilka är dina drivkrafter?
- Jag älskar att jobba med människor, är social och gillar krogmiljön. Går mycket på restauranger även privat och på fritiden.
Favoritdrycker?
- Champagne och vitt vin.
- Öl.
- Whisky och Avec.
Kan du berätta någonting om din inblandning i Uppsala Beer & Whisky?
- Jag och Sebastian (Enrique Jofré Armijo) träffade André (Brink) och Fredrik (Berger) från Brink & Berger på Stockholm Beer and Whisky och vi tyckte att det fattades ett liknande event, så startade allt. Vi kompletterar varandra mycket bra, jag och Sebastian kan drycker och branschen och André och Fredrik kan produktionen.
Kan du berätta lite om årets mässa?
- Detta är fjärde mässan i ordningen och vi har lärt oss från tidigare mässor. I år blir det ca 90 utställare och det blir definitivt mycket mer whisky med stora och kända utställare som Diageo, Nigab och Edrington som inte var med förra året. Även WhiskyABC är med och i år sänder dom live från mässan. Precis som förra året kommer det på lördagen att utnämnas mässans bästa öl och whisky. Nyhet för i år är att man kommer att kunna gå emellan de två våningarna med dryck tack vare nya tillstånd. Food trucktorget finns kvar och i år blir det ännu fler food trucks. Årets mässa kommer att vara kontantfri så det gäller att ha med sig kort för att köpa kuponger. Förra året hade vi cirka 10 300 besökare, i år hoppas vi på cirka 11 000.
Slutligen, ser du några trender inför årets mässa?
- Session öl fortsätter att öka. Även gin och rom ökar kraftigt. Stort intresse för drycker.
Vi tackar Ali för pratstunden och nästa reportage blir en intervju med André från eventbyrån Brink & Berger.
© Text och bilder tillhör Johan Blom.