DYC
Destilerías y Crianza del Whisky
Bakom denna fascinerande framgångssaga hittar vi Nicomedes García Gómez (1901-1989), en entreprenör av sällan skådat slag. Han står bland annat bakom tillkomsten av den mycket kända spanska Osborne-tjuren som täcker delar av det spanska landskapet. Tjuren som är inte mindre än 14 meter hög var från början tänkt som reklam för brandyn som tillverkades av dryckesjätten Osborne. Numera är namnet Osborne övermålat och tjuren uppfattas mer som en nationalsymbol, än reklam för brandy-, sherry- och vinjätten. Den är dessutom k-märkt.
Bild 1 - Nicomedes García Gómez
Bild 2 - den berömda Osbornetjuren
Allt började 1929 när Nicomedes skulle distribuera en stor mängd öl till en klient. Han hade låtit ölen ligga på fat för vidare transport. Någonting går dock fel, och ölen glöms bort under tre års tid. När Nicomedes upptäcker detta och bestämmer sig för att slänga det, kan han ändå inte låta bli att prova det. Han blir mycket överraskad av att det faktiskt smakar riktigt bra. Det här blir första tanken om ett eget destilleri, fast det ska dröja 30 år till innan han grundar sitt whiskyimperium...
Under den här tiden reser Nicomedes till Skottland för att lära sig allt om whisky. Fat, lagring, vatten, malt med mera, och naturligtvis också om kulturen och diverse förutsättningar för whiskyproduktion. Han stöter dock på problem hemma i Spanien. Man fick nämligen inte vid denna tidpunkten producera sprit på sädesslag. Efter mycket dividerande med myndigheterna samt att han fick till ett importstopp av bulkwhisky, så fick Nicomedes till slut deras förtroende.
Destilleriet grundades 1958 och byggdes i Palazuelos de Eresma norr om huvudstaden Madrid, och arbetet med att tillverka whisky inleddes i februari 1959. Det låg helt rätt i tiden och tanken var att göra en skotsk version av whisky med malt och två destilleringar.
1963 lanserades den första whiskyn. Priset var en tredjedel av den billigaste importerade whiskyn från Skottland. Succén var givetvis ett faktum. Det blev en dryck för alla trendiga människor och det vackra folket i storstäderna. När destilleriet lanserade sin slogan »För folk utan komplex», var succén i det närmaste total. Whiskyn sålde i sådana enorma upplagor att destilleriet inte hann med att producera.
Från början producerades det ungefär en miljon liter per år. På 80-talet låg produktionen på smått otroliga 20 miljoner liter om året! Detta kan jämföras med Glenfiddich som är världens mest sålda single malt och som i modern tid alltid har varit etta. Kapaciteten på Glenfiddich ligger på 12 miljoner om året.
Samtidigt som succén var så total, så insåg även läskindustrin att här fanns det pengar att hämta...
Än idag lanseras faktiskt den enklaste versionen av DYC-whisky med sex coca cola-burkar som hängts på flaskan och säljs som ett paket. För en finsmakare och konnässör kan det kanske närmast upplevas som att häda, men sådan är som sagt traditionen i Spanien, whisky dricks med cola och is.
Sedan 2014 ägs Destilerías y Crianza del Whisky av Beam Suntory.
Det produceras i dagsläget fem stycken olika DYC Whisky:
DYC - en traditionell blended whisky som lagrats tre år.
DYC 8 YO - blended och lagrad åtta år. Introducerades 1974.
DYC Pure Malt - en maltwhisky utan åldersangivelse (s.k NAS) som lagrats på utvalda fat.
DYC Single Malt - en single malt och lagrad tio år.
DYC Single Malt 50 Anniversario - en specialwhisky som togs fram för att fira destilleriets 50-årsjubileum 2013. Mycket begränsad upplaga.
Jag har provat den tioåriga single malten. Priset på den är cirka 15 euro (~ 140 kronor), så med det i åtanke korkar jag upp flaskan.
Doft: Mycket ek och en del citrusfrukter. Kryddnejlika och ingefära. Ganska fet i konsistensen.
Smak: Citrusfrukter, kryddor och en tydlig ekton.
Eftersmak: Kryddig och ganska kort, men trevlig.
Helhetsintryck: Faktiskt lite överraskad, i positiv bemärkelse. Med tanke på prislappen så är detta naturligtvis ett klipp. Den behöver verkligen inte alls skämmas för sig på något sätt.
Källor: Allt om Whisky, Wikipedia, Whiskyforum, Beam Suntory, DYC