Av Johan Blom
Jag har tidigare skrivit om nystartade Expo Stories och deras satsning på Öl och Whiskymässor kombinerade med andra mässor, Outdoor och Foodtruck, med uppstart i november i år. Nu släpper dom ännu en nyhet, Beer & Whisky Festival On Tour, ett slags öl och whiskymässa light som satsar på att bli mera tillgängligt för dom som kanske inte vanligtvis besöker dryckesmässor. Jag kan tycka att det är väldigt spännande med nya grepp inom mässbranschen och ser fram emot att rapportera mer kring detta.
Nedan hittar ni pressmeddelandet från företaget och iom att det skickades ut så har jag fått en del kommentarer ang bristen på besök i Norrland. Jag har vidarebefordrat den frågan till Expo Stories VD Fredrik Annell-Berger och han säger att man ständigt söker nya intressanta platser och såklart även i Norrland men i dagsläget är det Sundsvall som får representera just Norrland.
Pressmeddelande från Expo Stories
Nu lanserar Expo Stories Beer & Whisky Festival On Tour, en turnerande öl och whisky mässa som kommer till 15 svenska städer sommaren 2022.
Beer and Whisky Festival On Tour är en avknoppning av de stora festivalerna Expo Stories idag arrangerar i Sundsvall, Uppsala, Borås och Sandviken med start i Sundsvall i november 2021. Varje stopp på turnén kommer ha mellan tio och femton utställare med stort fokus på lokala bryggerier och producenter. Mässan kommer ha ett brett utbud som ger besökarna chansen att öppna upp ögonen för fler producenter och upptäcka nya smaker.
Det kommer utöver dryck även erbjudas väl utvalda charkuterier och liknande på plats för att förhöja smakerna och skapa en upplevelse som gästerna onekligen kommer att minnas. Tanken är att mässorna ska ge besökarna en chans att verkligen ”trigga igång sina smaklökar”, säger VD Fredrik Annell-Berger.
Det är unikt att ha mässor på sommaren, något som Fredrik tycker det finns en klar brist på. Fredrik berättar hur han ser fram emot att ge folk ytterligare något spännande att göra under semestern. Beer Whisky Festival On Tour kommer till platser som idag kanske inte har någon etablerad dryckesmässa. ”Vi vill möta mässbesökare där de bor, därför väljer vi att söka oss utanför storstäderna” säger Kim Dahlberg, projektledare för turnén.
Unikt för Expo Stories mässor är betallösningen ExpoPay där besökaren får ett armband att betala med och kan styra sina köp via en app. Mjukvaran är helt unik och kommer vara med på hela turnén som betalningsmetod. Den kommer både göra det enklare och smidigare för utställare samt besökare.
”Jag har arrangerat mässor i både Sverige och Finland under många år och har alltid förvånats över hur manuella mässor är vad det gäller besöksupplevelse, betalningsflöden och kunduppföljning. Det vill vi förändra i grunden genom vår digitala plattform. Genom att knyta ihop alla kundflöden under en och samma lösning är vi övertygade om att vi kommer modernisera hela mässupplevelsen och skapa gynnsamma fördelar både för utställare och besökare”, fortsätter Fredrik.
Beer & Whisky Festival On Tour har fri entré och kommer till följande städer sommaren 2022:
15 juni - Söderköping
18 juni - Arvika
29 juni - Norrtälje
2 juli - Nynäshamn
6 juli - Falun
9 juli - Motala
13 juli - Alingsås
20 juli - Båstad
23 juli - Lysekil
3 augusti - Katrineholm
13 augusti - Ystad
17 augusti - Karlskoga
20 augusti - Västervik
24 augusti - Hässleholm
27 augusti - Lund
Läs mer om Beer & Whisky Festival:
https://www.beerwhiskyfestival.se/
https://www.beerwhiskyfestival.se/
Läs mer om Expo Stories:
https://www.expostories.se/
https://www.expostories.se/
Vi får hålla tummarna att världen snart kommer att återgå till det normala nu när allt fler blir vaccinerade och att vi snart kan ses IRL på mässor runt om i landet igen.
Jag har tidigare skrivit om nystartade Expo Stories och deras satsning på Öl och
Whiskymässor kombinerade med andra mässor, Outdoor och Foodtruck, med uppstart i
november i år. Nu släpper dom ännu en nyhet, Beer & Whisky Festival On Tour, ett slags öl
och whiskymässa light som satsar på att bli mera tillgängligt för dom som kanske inte
vanligtvis besöker dryckesmässor. Jag kan tycka att det är väldigt spännande med nya grepp
inom mässbranschen och ser fram emot att rapportera mer kring detta.
Nedan hittar ni pressmeddelandet från företaget och iom att det skickades ut så har jag fått en
del kommentarer ang bristen på besök i Norrland. Jag har vidarebefordrat den frågan till Expo
Stories VD Fredrik Annell-Berger och han säger att man ständigt söker nya intressanta platser
och såklart även i Norrland men i dagsläget är det Sundsvall som får representera just
Norrland.